نمره ايمني زانتيا


 

ترجمه: ندا احمدلو




 

نگاهي به زانتيا از منظر ايمني و سلامت
 

زانتيا را به عنوان خودرويي نرم، پرتوان و پرشتاب مي‌شناسند و خيلي‌ها درباره‌اش مي‌گويند اولين خودرويي است که بعد از سبز شدن چراغ راهنمايي، خودش را از زمين مي‌کند و به راه مي‌افتد. سيستم ترمزش هم خوب عمل مي‌کند اما ايمني اين خودرو چنگي به دل نمي‌زند و هزينه خريد و نگهداري‌اش هم بالاست. نرم بودن بيش از اندازه آن سبب مي‌شود پايداري‌اش در سرعت‌هاي بالا، پايين بيايد و به اين ترتيب، امنيت سرنشينان‌اش به مخاطره بيفتد. ضمن اين که گوشه‌هاي جلويي زانتيا، نقاط کور آن است و به همين دليل، رانندگي با آن براي کساني که تازه‌کارند، چندان ساده نيست. اگر قصد خريد زانتيا داريد يا مي‌خواهيد اطلاعات‌تان را درباره ايمني اين خودرو بيشتر کنيد، با ما همراه شويد.
هرچند که زانتيا داراي سيستم ترمز ضدقفل، کيسه هواي استاندارد و مجهز و سيستم ترمز ABD (که سبب پايداري چرخ‌هاي خودرو سر پيچ‌ها مي‌شود) و ABS است، اما باز هم تنها 2 ستاره از 5 ستاره تست ايمني در اروپا را به خود اختصاص داده و اين، نشانه پايين بودن ايمني اين خودروي نسبتا لوکس و گران‌قيمت است. ناگفته نماند که آهن‌کشي داخل در‌هاي اين خودرو بسيار عالي است و يکي از مهم‌ترين مزاياي‌اش اين است که حس‌گرهايي درون آن وجود دارد که هنگام تصادف، سوخت‌رساني را قطع مي‌کنند و از اين طريق جلوي‌ آتش‌سوزي‌هاي پس از تصادف را مي‌گيرند. سپر اين خودرو بسيار محکم است و هنگام تصادفات سطحي، معمولا آسيبي نمي‌بيند.
طراحي کمربند ايمني زانتيا هم منحصر به فرد است و به هيچ‌وجه سرنشينان را اذيت نمي‌کند. با اين حال اتحاديه خودروسازان اروپا، ايمني پايين اين خودرو براي محافظت از قفسه سينه، زانوها، ران پا و لگن راننده را در مواقع تصادف‌هاي نسبتا شديد، جزو ضعف‌هاي آن برشمرده‌ و مي‌گويد تنها ساق و مچ پاي راننده و سرنشين کنارش ممکن است در تصادفات آسيبي نبيند. اين موضوع براي خودرويي مانند زانتيا يک ضعف بزرگ به حساب مي‌آيد. در ضمن، امکان آسيب ديدن سر و قفسه‌سينه راننده هم در تست‌هاي تصادفات از طرفين بسيار زياد عنوان شده. اما کيسه هواي بسيار مجهز و ايمن زانتيا سبب مي‌شود اين خودرو، نمره نسبتا خوبي در خصوص تامين ايمني راننده و سرنشين کنارش در برخوردهاي از مقابل بگيرد. سيستم قفل مرکزي نيز يکي از مزاياي زانتياست که باعث بالا رفتن تعداد ستاره‌هاي ايمني‌اش شده است.

در تست‌هاي تصادف از طرفين، زانتيا نمره خوبي نمي‌گيرد. طراحي در و کيسه هواي اين خودرو به گونه‌اي است که اگر ماشيني از کنار به آن بزند، احتمال‌ آسيب ديدن سر و قفسه‌سينه راننده بسيار بالاست. با اين حال، راننده مي‌تواند از آسيب نديدن يا کمتر آسيب ديدن بخش‌هاي شکمي و لگن‌اش در اين‌گونه تصادف‌ها مطمئن باشد.
سيستم ترمز اين خودرو بسيار مجهز است و هنگام ترمزهاي ناگهاني خوب عمل مي‌کند. ترمز ضدقفل ABS زانتيا سبب مي‌شود که عابران پياده در مواجهه با آن احساس خطر نکنند؛ البته به شرط آنکه راننده به موقع از خودش عکس‌العمل نشان بدهد.
زانتيا جزو خودروهاي پرمصرف محسوب مي‌شود. مصرف سوخت اين خودرو در داخل شهر 9/12 ليتر، در سفرهاي بين شهري 9/6 ليتر و در کل و به طور ميانگين نيز 1/9 ليتر در هر 100 کيلومتر است که ميزان بسيار بالايي به حساب مي‌آيد. اين را هم بايد گفت که زانتيا مي‌تواند تنها ظرف 3/10 ثانيه از شتاب صفر به 100 برسد.
زانتيا داراي تنظيم اتوماتيک خودرو نسبت به توزيع بار و وزن سرنشينان است و اين يک امتياز مثبت براي آن به شمار مي‌رود. برف‌پاک‌کن و سيستم تهويه هوشمند، کمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع، نمايشگر مقدار ساييدگي لنت‌هاي ترمز در چرخ‌هاي جلو و وجود دو عدد چراغ مطالعه در جلوي خودرو هم از ديگر مزاياي زانتيا به‌شمار مي‌رود. زانتيا همچنين داراي سيستم تعليق هيدروليک است که اين سيستم منحصر به فرد از بروز حوادث خطرناکي مانند ترکيدگي لاستيک جلوگيري مي‌کند.

ابعاد خودرو

طول

4524سانتي‌متر

عرض

1755 سانتي‌متر

ارتفاع

1400 سانتي‌متر

ظرفيت سرنشين

4 نفر

سيستم تعليق

سيستم هيدروليک تحت فشار بال

سوخت‌رساني

ظرفيت باک

65 ليتر

نوع تغذيه

انژکتوري چند نقطه‌اي

نوع بنزين

بدون سرب

سيستم ترمز ABS

نوع ترمز

هيدروليک بدون بوستر

ترمز چرخ‌هاي جلو

ديسکي تهويه شونده

ترمز چرخ‌هاي عقب

ديسکي

ترمز دستي

روي چرخ‌هاي جلو

اوزان و فرمان

وزن خالص (طبق استاندارد CEE )

1264 کيلوگرم

ميزان باربر چرخ‌هاي جلو

764 کيلوگرم

ميزان باربر چرخ‌هاي عقب

500کيلوگرم

ميزان بار مجاز

506 کيلوگرم

سيستم فرمان

هيدروليک

تجهيزات ايمني و امکانات رفاهي

سيستم ضدقفل ترمز (ABS)

مبدل کاتاليست براي کاهش آلودگي در حد استاندارد EuRo2

کيسه هواي راننده

کيسه هواي سرنشين جلو

سوييچ کنترل کيسه هواي سرنشين

سيستم عيب‌ياب

سيستم آلايندگي بخارات کارتر

سيستم کنترل تبخيرات سوخت

کليد ضدسرقت با سيستم الکترونيکي

سيستم صوتي RBI با قابليت کنترل از روي غربيلک فرمان

پرده ضد نور عقب

نمايشگر دماي بيرون و تاريخ

شيشه بالابر با سيستم Anti-Pinch سمت راننده

قابليت تنظيم ارتفاع خودرو در جاده‌هاي هموار و ناهموار و تعويض آسان چرخ‌ها

منبع: www.salamat.com